Consideratii personale despre principalii „inamici” ai sanatatii azi (1)

In ultimul timp primesc diverse intrebari ce indeamna la raspunsuri practice despre a atinge si pastra sanatatea si starea de bine. Cuvantul „practic” este esential aici, caci suntem bombardati de informatie, verificata mai mult sau mai putin, si cel putin teoretic suntem multi care stim multe. Insa este important sa dam fiecarei informatii locul sau, sa-i atribuim „greutatea” sa specifica. Mai bine zis, daca iau zilnic o tableta de minerale si vitamine e mai bine decat sa mananc un mic dejun sanatos? Care dintre cele doua obiceiuri sanatoase ma va ajuta sa ajung mai repede la starea de sanatate?

Incerc sa raspund practic la multitudinea de intrebari, sintetizand acele probleme pe care eu le-am observat a fi foarte raspandite azi.

1. Grasimile nocive si plasticul din mancare. Bolile cronice de inima si cancerul sunt primele doua cauze de deces in lume astazi, cauzand peste 50% din decese. Ambele maladii se instaleaza in timp, cateodata e nevoie de ani buni pana la declansarea si depistarea bolii. La baza lor stau in primul rand obiceiurile nutritionale nesanatoase: abuzul de grasimi nocive (colesterol) si bombardarea organismului cu alimente ce nu contin viata, nu contin nutrienti adevarati, ceea ce in timp conduce la scaderea generala a imunitatii.

Alimentele ce nu contin viata contin multe molecule chimice, moarte, create in laborator: aditivi chimici, arome, emulgatori, metale grele, plastice, coloranti, conservanti. In principiu, orice aliment care poarta eticheta si cod de bare are in compozitie molecule moarte. Atentie asadar, atentie chiar si la etichetele „bio”, „organic” sau „natural”… voi reveni in curand pe aceasta tema.

Grasimile nocive sunt grasimile care la temperatura camerei au consistenta solida. Ele sunt cele care se depun pe peretii vaselor de sange, ingroasa sangele si conduc la slabirea sistemului circulator (sangele din ce in ce mai vascos circula din ce in ce mai greu prin vase de sange din ce in ce mai ingrosate, ajungand la o inima din ce in ce mai invelita in straturi de grasime). Ori fara inima puternica nu e viata. Alegeti doar grasimi lichide la temperatura camerei, nerafinate, presate la rece, preferabil obtinute din prima presa, nu a doua (pe unele etichete de exemplu scrie ca uleiul e obtinut din prima presa la rece, pe altele scrie ca e obtinut exclusiv prin procedee mecanice – adica presa -, dar din turte de… ori turtele sunt rezultatul primei presari mecanice, si nu mai contin atatia nutrienti). Un ulei de calitate are aroma si miros, nu este perfect transparent si are perioada de valabilitate mica (maxim 6 luni).

2. Zaharul si indulcitorii nocivi. La ora actuala, zaharul este cel mai bun si mai ieftin conservant. Orice aliment cu eticheta contine zahar in anumite forme (ori zahar pur si simplu, ori extracte din porumb, malt, amidoane, ori glucoza, fructoza, zaharine si alte forme de zahar). Nici macar nu suntem constienti cat zahar inghitim!!!

Stramosii nostri ce nu mergeau la supermarket isi luau zaharul din fructe si cereale in principal, iar absorbtia zaharului era incetinita de continutul mare in fibre. Atunci cand inghitim zahar pur, simplu, pancreasul o ia razna. Detecteaza zahar in organism si este fortat sa elibereze brusc insulina, o cantitate mare si brusc, pentru a procesa acest zahar. Atunci cand zaharul e insotit de fibre, prezenta lui in corp nu mai constituie un soc atat de mare pentru organism. Fibrele actioneaza precum un tampon, atat in ceea ce priveste absorbtia grasimilor in sange, cat si pentru reglarea impactului pe care zaharul il are asupra pancreasului. Asadar e mai bine sa mancam un fruct dulce intreg (cu coaja si pulpa) decat sa ii bem sucul doar.

Asadar, atata timp cat consumam zahar in cantitati inimaginabile (mai ales ca sta „ascuns” cam in toate alimentele cu eticheta) iar continutul de fibre este din ce il ce mai limitat, marea majoritate a persoanelor au probleme cu pancreasul. Nu sunt neaparat depistate aceste probleme, insa pancreasul nostru e obosit dand anumite semne de intoleranta. Pentru a-l ajuta sa-si revina, este esential sa eliminam zaharul (nociv in orice forma) si sa fim foarte atenti la formele de zahar pe care le consumam, precum si la modul in care le consumam.

Diabetul e din ce in ce mai raspandit, iar statisticile spun ca 50% din copii americani vor dobandi o forma de diabet in urmatorii 10 ani. Nu e de gluma, asadar…

3. Aciditate ridicata. Dieta noastra de azi si rafturile supermarketurilor abunda in produse ce contin zahar, proteina de origine animala, grasimi, cereale rafinate. De cele mai multe ori toate la un loc. Ele toate provoaca aciditate ridicata in organism. Alcalinitatea (opusul aciditatii) e data de consumul de vegetale proaspete in principal (legume si anumite fructe). Cu cat ne lipsesc mai mult din alimentatie aceste verdeturi proaspete si vii, cu cat aciditatea organismului nostru creste.

Ganditi-va cat la % din fiecare masa pe care o consumati contine viata, ceva proaspat in ea? Specialistii au demonstrat (si puteti urmari filmul Food Inc pentru a va convinge) ca daca proportia alimentelor vii, naturale, crude, neprocesate, ar fi de minim 51% in dieta noastra zilnica, ne-am pastra o sanatate de fier.

Aciditatea este foarte nociva pentru ca pe acest teren acid iau nastere multe reactii de degradare:

– acizii ataca tesuturile si le distrug in timp (un exemplu simplu este celebra aciditate stomacala ce in timp distruge mucoasa peretelui stomacului, tesut extrem de puternic, asemeni unui malaxor industrial!),

– pentru a-i neutraliza, organismul are nevoie de baze si minerale bazice, pe care le extrage din tesuturi. Astfel, mineralele bazice precum calciul, potasiul sunt extrase din oase si tesuturi pentru a neutraliza acizii in exces. Acest lucru conduce la demineralizarea organismului, si nici un aport suplimentar de minerale nu poate compensa aceasta pierdere, caci si absorbtia acestor minerale se face in anumite conditii…

– activitatea enzimelor este perturbata in mediu acid. Pur si simplu ele nu-si mai indeplinesc rolul extrem de important de catalizatori ai fiecarui proces din organism. Nu exista reactie in organism fara activitatea enzimelor. Iar enzimele inseamna viata. Ele sunt distruse prin oxidare, temperaturi inalte, procesare, si mai ales prin existenta unui teren acid propuntat.

De ce atata agitatie cu aceasta aciditate? Pentru ca al nostru organism a fost proiectat sa funtioneze ideal in mediu usor bazic (asta masurat la nivelul sangelui, care trebuie sa aiba un ph de cca 7,38). Orice perturbare a acestui echilibru acido-bazic inseamna drum catre boala.

Iata un exemplu clasic de „inamic” al sanatatii: painea neagra  de la supermarket. E preparata din faina alba colorata eventual cu un colorant pe baza de caramel (zahar), nu are nici un pic de fibra (pentru tarata s-a eliminat in timpul rafinarii), are emulgatori si conservanti ca sa ramana afanata si „proaspata” mai multe zile sau chiar luni (cea feliata la punga), este foarte acida pentru ca are in compozitie zahar si cereale rafinate, fara tarate (cereralele sunt in general acide, ele devin alcaline prin incoltire si germinare) si contine si grasimi rele fiindca ele ii dau acea consistenta de „cozonac afanat, pufos”. Simpla paine, nu?

Voi continua cu listarea altor „inamici”🙂

Pofta buna la viata sanatoasa!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s