Am descoperit semintele de Chia!

Semintele de chia sunt considerate super alimente (superfoods) datorita continutului lor bogat in nutrienti:

– o cantitate mare de acizi grasi – cca 30% din compozitia lor o reprezinta acizii grasi, adica acele grasimi „bune” pentru organism

– dintre acizii grasi, au in compozitie Omega 3 in cantitate similara cu cea continuta in semintele de in: cca 18-20% ALA

– 37% FIBRE!!! contine atat fibre solubile, cat si insolubile. Fibrele din Chia sunt miraculoase, in special cele solubile: au capacitatea de a absorbi apa de pana la 12 ori greutatea lor. Aceasta proprietate, combinata cu nivelul scazut de carbohidrati din compozitie, conduce la reducerea senzatiei de foame si la eliberarea de energie lenta in organism, facand semintele de chia drept aliati redutabili in curele de slabire.

– nivelulproteinelor este de 15% (similar cu graul, doar ca chia nu contine gluten)

–  multi antioxidanti, vitamine si minerale (fosfor, fier, mangan, cupru, potasiu). Aici trebuie sa remarcam continutul mare in calciu 255 mg in 100 g produs, comparativ cu laptele care contine doar 132 mg / 100g). Mai multe despre calciu aici https://sspirulina.wordpress.com/2010/12/11/mitul-calciului-din-lactate-si-cele-mai-bune-surse-vegetale-de-calciu/.

Oricum, nu va lasati inselati de continutul in calciu caci nu este sigur cat anume se absoarbe in organism. Importante sunt continutul in Omega 3 si in fibre.

Modalitati practice de a le consuma:

– amestecate crude in muesli, mixul de cereale de dimineata

– datorita gusutului neutru, sunt un inlocuitor partial pentru faina alba (semintele de chia albe pot inlocui cu succes pana la 25% din cantitatea de faina)

– intrucat in apa devin gelationoase, pot fi adaugate sucurilor proaspete de fructe, supelor, iaurturilor (le da mai multa consistenta), si diverselor dulciuri (budinci, creme, chiar tarte vegane)

– pot fi adaugate la produsele de patiserie, caci sunt crocante precum semintele de mac 🙂

Spor la rontait!

Inca 2 cursuri de Nutritie Constienta, in martie 2011

Ca urmare a reactiilor stranse dupa cele doua cursuri din februarie, am placerea de a mai anunta inca 2 serii de curs (identice), in Bucuresti:

– pe 3 martie, respectiv 10 martie 2011, intre orele 18:30 si 22:00

– locatia o voi anunta in timp util, fiind aleasa in functie de numarul de inscrieri

Relatii despre ce presupune participarea la curs va ofer cu drag pe sspirulina@yahoo.com.

Mai multe detalii despre ce abordez la curs gasiti la https://sspirulina.wordpress.com/2011/02/01/2-cursuri-de-nutritie-constienta-in-bucuresti/

Va astept cu drag, cu informatii si arome speciale!

Bucuria de viata si nutritia „optima”

Conceptul de nutritie optima nu este unul nou. Din pacate, prinsi in valtoarea ultimului secol de industrializare si goana dupa profit, ne-am lasat atrasi de rafturile intens colorate si de abundenta de ambalaje, indepartandu-ne de simplitate. Ne-am lasat papilele amagite de gusturi si savoare, ne-am lasat educati stramb in acest domeniu asimiland mituri diverse, mituri ce sunt rupte de conceptul initial al simplitatii. Ne-am complicat vietile astfel ca azi suntem bombardati cu informatie dar ne e greu sa discernem informatia de valoare.

Va sunt cunoscute aceste mituri? „Daca e bun la gust, inseamna ca e de calitate”, „Mananca tot din farfurie, nu lasa norocul acolo”, „Trebuie sa mananci mult si consistent, ca sa ai energie”, „Fara carne nu ai proteina”, „Mananca lactate ca sa ai calciu”, „Pentru fier trebuie sa mananci ficatei”, „mic dejun regal, pranz princiar si cina de servitor” … si multe altele.

Conceptul de nutritie optima a fost exprimat simplu, in anul 390 i.Ch., chiar de parintele medicinei, Hipocrate (hrana sa-ti fie medicament si medicamentul sa-ti fie hrana). La inceputul secolului 20, chiar Thomas Edison, celebrul inventator, anticipa noul curs al medicinei, spunand: „Doctorul viitorului nu va mai trata corpul uman cu pastile, ci mai degraba va vindeca si va preveni bolile prin nutritie”. Iar in anii ’60, doctorul Linus Pauling, unul din doar cei 5 dublu laureati cu premiul Nobel, a introdus conceptul de „nutritie ortomoleculara”. Conceptul readucea simplitatea in domeniu – oferindu-i corpului moleculele corecte (orto = corect), cele mai multe dintre boli dispar, fiind astfel eradicate. Pauling a afirmat astfel ca medicina viitorului este de fapt nutritia optima.

Concepul a fost extins de catre multi maestri spirituali din secolul 20 (Osho, Dalai Lama, si in general toti misticii slabi :-)). Ei au promovat simplitatea, putinatatea si mai ales viata ce o poti primi prin hrana. In esenta, ceea ce mancam si bem este vital pentru ceea ce suntem, dar mai ales pentru ceea ce putem deveni. Ori de cate ori alegem sa mancam sau sa bem ceva, aceasta simpla alegere ne afecteaza corpul si mintea intr-un fel sau altul. Asadar, mancarea e mult mai mult decat un combustibil. E o forta de schimbare.

Ce inseamna optim? Optim nu inseamna „ideal”, si nici nu e o retea general valabila pentru toti. Fiecare organism isi are optimul lui. Mai degraba decat absenta bolilor, optimul ar trebui sa aiba drept scop aducerea fiintei noastre la nivelul la care sa-si exprime potentialul maxim atat de sanatate fizica, cat si de stare de bine in general! Mai degraba decat absenta durerilor sau a bolilor, optimul inseamna sa simti ca traiesti viata la potentialul maxim, cu bucurie si cu un sens al implinirii. Iar odata inteles sensul adevarat al acestui „optim”, devine clar ca bucuria vietii o putem experimenta doar in acest corp, si in consecinta a ne pastra corpul in buna stare de functionare este atat o responsabilitate, cat si o conditie esentiala pentru descoperirea bucuriei si sensului.

Nutritie optima inseamna echilibru individual. Fiecare corp are propriul echilibru, de aceea nutritia optima nu este o dieta anume sau un protocol precis de vindecare. Nu este o cura de slabire, nu inseamna eliminarea oricaror grasimi sau abordarea noilor trenduri in nutritie. Nutritie optima inseamna nutritie echilibrata, balansata. Inseamna sa furnizezi corpului nutrientii esentiali: si proteine, si grasimi, si glucide. Dar maniera in care le imbini, proportiile, alimentele pe care le alegi si combinatiile pe care le faci, calitatea nutrientilor pe care ii alegi… ei bine, toate astea tin de stiinta si de relatia cu propriu corp.

Avem nevoie sa STIM inainte de a alege si apoi mai avem nevoie sa redescoperim relatia cu propriul corp pentru a incepe dialogul. Doar astfel vom afla ce inseamna nutritia optima pentru fiecare dintre noi.

Secretele longevitatii si sanatatii, acum dezvaluite

Cel mai amplu si detaliat studiu efectuat vreodata pe segmentul de populatie ce a atins varsta de 100 ani a fost realizat in cadrul Facultatii de Medicina al universitatii din Boston si se numeste The New England Centenarian Study. Unul din scopurile studiului a fost acela de a observa acele obiceiuri specifice din stilul lor de viata ce conduc la o viata lunga si sanatoasa.

Care sunt secretele longevitatii si sanatatii? In urma studierii stilului lor de viata nu a reiesit ca ar consuma vreo grupa anume de alimente, insa ceea ce ii caracterizeaza pe toti cei analizati este absenta obezitatii. S-a observant ca aproape toate persoanele ce ating varsta de 100 de ani sunt slabe, si in special barbatii. Obezitatea ar putea fi deci considerata un factor de risc ce ar conduce la o moarte prematura, si de aceea pastrarea unei greutati corporale sanatoase ar trebui sa fie unul dintre cele mai importante obiective.

Lectii din Okinawa
Okinawa, un grup de 161 de insule situate intre principala insula a tarii si Taiwan, adaposteste cea mai longeviva populatie a globului. Acesti pamanteni inregistreaza cele mai scazute rate ale incidentei bolilor de inima, atacurilor de cord si cancerului, bolile cele mai ucigatoare in SUA. In medie, femeile din Okinawa traiesc 86 de ani si barbatii 78 de ani, comparativ cu 79 de ani, respectiv 72 in SUA. Si de obicei, acesti locuitori ai insulelor mor din cauze naturale mai degraba decat ca urmare a bolilor. Care e secretul lor?

Okinawa-nii mananca in medie 7 portii de legume si fructe zilnic impreuna cu 7 portii de cereale, 2 portii de produse avand la baza soia, peste bogat in omega 3 de cateva ori pe saptamana, foarte putine produse lactate si foarte putina carne. Conform  studiului, un numar de 10 alimente si ierburi cu proprietati vindecatoare completeaza lista si par a maximiza rolul vindecator al dietei lor clasice:

1. Turmeric – actiunea sa antiinflamatoare si compusii bioactivi il fac un condiment popular si gustos pentru supe si sosuri de salata.

2. Goya (pepene amarui) – aceasta leguma curbata e o sursa buna de curcubitacin, o substanta fitochimica ce are rol in prevenirea cancerului. Anumite studii sustin idea ca are abilitatea de a reduce continutul de zahar din sangele diabeticilor. Prepararea lui cu alte legume si asezonarea cu arome si condimente ii mai reduce din gustul amar.

3. Hechima – ciudat dar adevarat, acest burete vegetal are gust de dovlecel. Studiile au revelat proprietatile lui de sustinere imunitara.

4. Huchiba – consumata ca ceai ori gatita, aceasta planta (iarba) este recunoscuta pentru abilitatea ei de a calma un stomac suparat. Componentele chimice active din aceasta planta au demonstrat deja tratarea si prevenirea multor boli, de la dermatite atopice pana la infectii bacteriene.

5. Tofu – Okinawa-nii consuma zilnic o medie de 80-90 grame de produse pe baza de soia. Flavonoidele din soia au dovedit efecte anticancer si resuscitare cardiovasculara.

6. Imo (cartoful dulce) – aceasta e principala sursa de carbohidrati pentru Okinawa-ni. E bogat in carotenoizi, fibre si vitamina C. Se pregateste la fel ca si cartoful clasic.

7. Ceaiul de iasomie – este cea mai populara bautura in Okinawa, fiind pregatita din frunze de ceai verde amestecate cu flori de iasomie. Flavonoizii din ceai au rol in curatarea vaselor de sange, stopeaza dezvoltarea bolilor de inima, infarctului si cancerelor. Efectele sunt direct proportionale de cantitatea consumata.

8. Kudzu – un amidon lent folosit ca faina sau agent de ingrosare, dar si ca ceai prin simpla dizolvare in apa fierbinte. Poate fi de asemenea folosit ca ingredientul principal in budinci.

9. Konnyaku – este un extract cu gust neutru dintr-o radacina de yam. Excelenta sursa de glucomanani, o fibra cu proprietati de absorbtie a apei ce o transforma intr-un ajutor suplimentar in curele de slabire. Mai ajuta la prevenirea bolilor de inima, hipercolesteromiei si diabetului de tip 2. Este disponibil sub forma de taitei sau ca pudra si arata ca un pachet de carti de joc maro-gri, gelatinos.

10. Alge marine – disponibile in peste 2500 de varietati, algele sunt foarte bogate in minerale, mai ales iod, zinc si calciu. Bogate in sodiu, ele trebuie folosite cu precautie de catre persoanele sensibile la consumul de sare. Ca urmare a continutului in iod, persoanele cu afectiuni ale tiroidei trebuie sa consulte medicul in privinta consumului de alge.

Ssuper Sseminte

Adaugati cateva seminte in dieta zilnica – neaparat seminte de chia si de canepa – si bucurati-va de beneficiile lor asupra sanatatii!

Daca sunteti in cautarea unei alternative la nuci, arahide sau doriti sa adaugati mai multi nutrienti intr-o dieta fara gluten, luati in considerare semintele. In comparatie cu nucile si alunele, semintele nu provoaca alergii fiind astfel mai bine tolerate de persoanele cu alergii alimentare. In plus, semintele sunt pline de nutrienti precum acizii esentiali omega 3, facandu-le dezirabile chiar si pentru persoanele care nu prezinta sensibilitati ori alergii alimentare.

Semintele de floarea soarelui, de dovleac, susan si in. Marea majoritate a oamenilor sunt familiari cu semintele de floarea soarelui si de dovleac – ambele se pot transforma in gustari exceptionale – dar si cu susanul, toate acestea constituind niste optiuni exceptionale la dietele fara gluten. Semintele de in sunt binecunoscute surse de omega 3, au cele mai bune fibre si proprietati anti-inflamatoare, dar din pacate nu au inca suficienta notorietate … Totusi, semintele de in traverseaza sistemul digestiv nedigerate, de aceea trebuie sa fie rasnite proaspat inainte de a fi consumate. Pastrati la indemana o rasnita de cafea pentru productii de seminte de in proaspat rasnite oricand.

Semintele de canepa si chia. Aceste seminte sunt mai tinere ca notorietate, fiind recent introduse pe piata. Semintele de canepa au proportia ideala de acizi grasi omega 6 si omega 3, constituind de asemenea una din putinele surse de acid gama-linoleic, o grasime anti-inflamatoare pe care multi o iau sub forma de suplimente. Semintele de canepa sunt de asemenea bogate in fibre, contin protein complete si toti aminoacizii esentiali!

Semintele de chia, o planta din familia mentei, au fost foarte apreciate in dieta azteca. Sunt usor digerabile, au foarte multe fibre si pot absorbi atat de multa apa incat asa ajuta la eliberarea in mod prelungit a carbohidratilor in organism. Ajuta si la reducerea senzatiei de foame. Semintele de chia sunt pline de nutrienti (doua linguri de seminte contin 8 g de fibra, 5 g de proteine, 184 mg calciu si 5 g de omega 3).

Moduri practice de a consuma semintele

  • Imprastiati seminte in salate, consumati-le cu fructe sau in iaurturi (preferabil de soia). Adaugati seminte de canepa in tabbouleh (salata de patrunjel), de floarea soarelui in salate, sau seminte de chia negre in iaurt sau lapte de cocos cu fructe.
  • Amestecati-le cu cereale, mai ales cu cele care nu contin gluten (hrisca, mei)
  • Luati o gustare zilnica bazata doar pe seminte. Preparati-va propriile mixuri de seminte, simple sau in combinative cu fructe uscate.
  • Cresteti vlastari din seminte sau seminte incoltite, aceasta fiind forma cea mai usor digerabila. Vlastarii din seminte de in, de chia, reprezinta forme usor digerabile si asimilabile pentru multi. Puteti sa va cumparati si un aparat de deshidratare pentru a va prepara biscuiti din seminte incoltite.
  • Inlocuiti untul clasic cu unt din seminte. In special persoanele alergice la untul de arahide sau untul pe baza de grasimi animale pot apela cu success la untul din seminte. Adaugati-l la paine (cu sau fara gluten), pe biscuiti sau consumati-l cu tulpini de telina. Tahini din susan se combina bine cu humus iar untul din seminte de canepa (ce are un gust usor de nuca) este foarte nutritiv.

2 Cursuri de Nutritie Constienta in Bucuresti

Sanatatea vine… mancand!

acelasi curs, doua seri diferite, pe 9 februarie 2011 si 17 februarie 2011

Omenirea este confruntata cu o avalansa de boli cronice, cantitati imense de hrana sunt risipite pur si simplu in tarile dezvoltate, in timp ce milioane de alti oameni sufera de foame. In topul cauzelor de deces in lume, molimele au fost inlocuite de cancer, boli de inima, diabet si alte maladii cronice, toate avand la baza alimentatia nesanatoasa. Hrana se produce acum pe scara larga, utilizandu-se noi metode de crestere, conservare si transport, insa noi suntem din ce in ce mai bolnavi. Iar generatiile ce vin sunt condamnate la a trai cu cel putin 10 ani mai putin decat generatia anterioara, doar sub efectul hranei consumate. 

Traim vremuri paradoxale: suntem beneficiarii celui mai mare progres material si informational, dar totusi nu mai stim care ne sunt reperele in aceasta abundenta de material si de informatie. Stim multe, avem multe, dar nu mai suntem siguri daca stim esentialul sau daca ceea ce avem reprezinta esenta pentru mentinerea fiintei noastre in stare de sanatate deplina.

Ce se intampla de fapt? De ce intentiile de a produce hrana ieftina pentru mase mari de oameni au condus la o recrudescenta a cancerelor si bolilor cronice? De ce am uitat ca un aliment ingerat in corpul uman are rolul de a influenta atat corpul fizic, cat si mintea si emotiile omului?

Am uitat ca in secolele trecute cultivarea, prepararea si consumarea hranei erau acte sacre, am uitat ca in casele din vechime bucataria reprezenta centrul casei, “vatra”, cu rol in consolidarea relatiilor familiale. Am uitat ca starea de spirit a stapanei casei se transfera in hrana in timp ce ea gatea. Am uitat ca Hipocrate spunea “fie ca hrana sa-ti fie leac si leacul sa-ti fie hrana”. Am uitat sa ne hranim constienti de importanta acestui act.

Consumam hrana haotic, din motive total diferite decat acela de a ne ajuta trupurile si mintile sa ne poarte prin lume in mod armonios si sanatos. Acest seminar nu este un curs teoretic despre nutritie, gastronomie sau slabire. Este un seminar nascut dintr-o experienta personala de intelegere a bolii si a rolului acesteia de a transmite un semnal de alarma. Este un seminar nascut din practica, din alegerea constienta, zi de zi, de a consuma hrana ce place corpului si nu hrana ce place poftelor. Este un seminar despre experienta personala a reimprietenirii corpului cu hrana, mintea si emotiile, ca urmare a unor alegeri nutritionale noi.

Acest seminar este dedicat tuturor celor ce cauta remedii la disfunctionalitatile corpurilor lor, celor ce se simt din ce in ce mai obositi fara cauze evidente, celor ce au devenit constienti de importanta hranei dar nu au informatii concrete despre punctul de plecare sau locurile concrete de unde isi pot procura hrana ideala. Dar este dedicat si celor ce simt intutiv ca e timpul sa adopte noi obiceiuri alimentare si nu stiu cum si de unde sa isi ia puterea de a schimba ceva, cat si celor asaltati de informatii adesea divergente pe aceasta tema, care cauta acum repere noi, simple, de bun simt, care sa rezoneze cu fiinta lor.

Este dedicat tuturor celor ce simt ca simplul act de a manca e mai mult decat un automatism, fiind de fapt un act perfect constient de armonizare cu energiile intregului univers.

Nutritie Constienta

Cand?            9  februarie 2011, interval orar 18:30 – 22:00      SAU

                        17 februarie 2011, interval orar 18:30 – 22:00

Cine?             Dana Lupu

Inscrieri la sspirulina@yahoo.com

Cele doua cursuri sunt identice, nu reprezinta module diferite ale aceluiasi program. Prin urmare, la oricare v-ati inscrie, continutul este acelasi.