Chimicalele din mancare fac dietele inutile

Un articol foarte interesant preluat de pe www.evz.ro

Studii recente explică de ce dietele clasice nu mai au efect: din cauza substanţelor obezogene din alimentele de tip „hipermarket”. Guvernul SUA a anunţat recent că a descoperit o nouă ameninţare la adresa sănătăţii şi securităţii americanilor. Potrivit site-ului wowOwow.com, nu este vorba despre vreo naţiune agresivă sau de o organizaţie teroristă. Vorbim de o clasă de substanţe chimice, responsabilă pentru”îngrăşarea” americanilor. Se numesc „substanţe care distrug sistemul endocrin”, EDC-uri, şi toată lumea le mănâncă, inclusiv românii.

Comisia pentru combatarea obezităţii copiilor de la Casa Albă a descoperit că EDC-urile, sau chimicalele obezogene, pot declanşa creşterea în greutate şi obezitatea. Ce înseamnă asta? Înseamnă că luatul în greutate nu are legătură doar cu raportul dintre caloriile ingerate şi caloriile arse.

Obezitatea nu mai poate fi pusă doar în cârca a prea mult fast-food şi prea puţine exerciţii, trebuie luate în calcul şi sub stanţele obezogene. Acestea sunt acei compuşi sintetici care lucrează în corp mimând funcţiile estrogenului, un hormon feminin folosit des în tratamentele medicale.

De ce nu mai funcţionează dietele tradiţionale

Sistemul endocrin este format din totalul glandelor şi celulelor ce produc hormoni, care coordonează activitatea întregului organism. Creşterea şi dezvoltarea, funcţiile sexuale, procesul reproductiv, somnul, foamea, stresul, metabolismul, toate sunt „controlate” de hormoni. Dacă eşti înalt sau scund, gras sau slab, acesta este efectul activităţii sistemului tău endocrin, o activitatea foarte fin reglată şi uşor de destabilizat.

„Se crede că obezogenele acţionează prin aceea că deturnează sistemul ce controlează greutatea corporală”, spune Frederick vom Saal, profesor de ştiinţe biologice la Universitatea din Missouri.

Efectul obezogenelor este motivul pentru care dietele tradiţionale, de genul mâncaţi pui în loc de porc, mai mult peşte şi multe fructe şi legume, nu mai funcţionează. Potrivit unor specialişti, aproape că nu are rost să scoateţi din dieta dumneavoastră toate mâncărurile preferate, burgeri, paste sau îngheţată.

SCĂPAŢI DE MODUL TRADIŢIONAL DE A GÂNDI DIETA
Cele patru reguli de fier împotriva „obezogenelor”

Uitaţi de regulile cu care v-aţi obişnuit de ani buni. Merele sunt mai sănătoase decât grăsimile, dar conţin pesticide periculoase. Există câteva reguli noi pe care e bine să le cunoaşteţi.

Legea nr. 1: Află când trebuie să treci pe organice

Un american obişnuit este expus la 10-13 pesticide diferite prin intermediul mâncării şi băuturii în fiecare zi, iar nouă dintre cele mai uzuale pesticide sunt obezogene.

Potrivit unor studii recente, consumul unei diete organice cinci zile pe săptămână înseamnă reducerea pesticidelor obezogene din organism până la un nivel nedetectabil. Dieta organică, cu alimente obţinute natural, fără pesticide sau altfel de intervenţii artificiale, este însă scumpă.

Totuşi, nu toate alimentele „stochează” pesticidele aşa că acestea pot fi consumate şi „neorganice”. S-a calculat că poţi să reduci expunerea la pesticide cu 80% alegând varianta organică a 12 legume şi fructe, cele cu cel mai mare conţinut de pesticide.

„Duzina murdară” este alcătuită din următoarele alimente, în ordinea „periculozităţii”: ţelina, piersicile, căpşunile, merele, afinele, nectarinele, ardeii graşi, spanacul, varza furajeră, cireşele, cartofii şi strugurii.

De cealaltă parte, există un grup de 15 legume şi fructe care nu reţin pesticidele şi deci pot fi consumate fără probleme în orice variantă. Cele 15 „curate” sunt ceapa, avocado, porumbul dulce, ananasul, mango, mazărea, asparagusul, kiwi, varza, vinetele, cantalupul, pepenele verde, grapefruitul, cartofii dulci şi pepenele galben.

Legea nr. 2: Nu mâncaţi plastic

Nu e vorba despre plasticul ca atare, ci despre chimicalele ce se găsesc în recipientele de plastic. 93% dintre americani au un nivel detectabil de bisfenol-A (BPA) în organism, această substanţă fiind obezogenă.

La fel ca pesticidile, bisfenol-A păcăleşte organismul în a stoca grăsimile în loc să le consume sau să le folosească la masa musculară. Micşorând expunerea la obezogenele din plastic, îţi creşti şansele să nu depui grăsime. Regulile sunt simple.

Nu încălziţi niciodată mâncarea în recipiente de plastic şi nu folosiţi sticlele de plastic pentru a păstra băuturile calde. Nu cumpăraţi produse cu grăsimi care sunt împachetate în plastic. Evitaţi pe cât se poate alimentele conservate şi mai ales pe cele în borcane de plastic.

Legea nr. 3: Evitaţi grăsimile

Întotdeauna alegeţi carnea cu conţinut redus de grăsime şi pe cea obţinută fără hormoni artificiali. Carnea de vacă hrănită cu iarbă, de exemplu, conţine cu 60% mai mulţi Omega-3, cu 200% mai multă vitamina E şi de trei ori mai mult acid linoleic, ce poate ajuta la pierderea greutăţii. De asemenea, trebuie evitată carnea de peşte slab care poate conţine substanţe toxice, mercur sau obezogene.

Deşi DDT-ul a fost interzis încă din 1973, anumite derivate ale acestuia sunt încă folosite în pescărie. Peştii mari sunt mai toxici, deoarece consumă şi alte toxine, ingerate odată cu peştii mici.

Evitaţi tonul, peştele spadă, rechinul, macroul regal şi alţi asemenea peşti mari şi încercaţi mai degrabă anşoa, macroul, somonul de Alaska, păstrăvul curcubeu, codul de Pacific, midiile sau halibutul. De asemenea, peştele trebuie fiert, pus pe grătar sau făcut la abur şi mai puţin prăjit în ulei.

Legea nr. 4. Filtraţi apa
Cea mai bună metodă de a evita obezogenele din apa de la robinet este instalarea unor filtre cu carbon. Acestea reuşesc de regulă să elimine majoritatea pesticidelor şi a substanţelor poluante din apă. Dacă apa din zona dumneavoastră conţine peroclorură, atunci e nevoie să instalaţi un filtru pe bază de osmoză inversă.

Ssuper ssalata cu Patrunjel si rodie

Ador patrunjelul! Contine vitamina C de 4 ori mai mult decat o portocala, mai mult fier decat spanacul, dar si magneziu, calciu, clorofila si multe alte vitamine si minerale.  Intareste sistemul imunitar, stimuleaza sistemul nervos, combate respiratia urat mirositoare, este antitumoral, imbunatateste digestia, elimina toxinele… In plus, ajuta la silueta, elimina pietrele la rinichi si ca uz extern, trateaza conjunctivita si tonifica podoaba capilara… Veganii ar mai trebui sa stie ca o legatura de patrunjel furnizeaza mai multe proteine decat 2 oua, si in plus, aceasta planta are in structura compusi ce produc vitamina B12!

Daca v-am convins sa includeti aceasta verdeata miraculoasa in meniul saptamanal, iata ce minunatie de salata am inventat pornind de la clasica tabouleh:

– toc marunt, marunt 2 legaturi bune de patrunjel. Puteti folosi si un tocator automat 🙂

– mai adaug un castravete mic taiat feliute, o bucata mica (6 cm fix) de praz taiat rondele, vreo 4-5 ridichi taiate rondele, jumatate de ardei capia feliat subtire si boabele din jumatate de rodie… hmmm bun…

Acum pregatesc un sos care sa lege ingredientele, cam asa:

– jumatate de avocado bine copt

– 2 linguri de ulei (masline, canepa)

– 2 catei de usturoi

– 1 feliuta de ghimbir

– 1 ardei mic iute

– 1 sfert de ceapa rosie, mica sa fie

– 1 lingurita de condimente arabesti

– jumatate de lamaie – pulpa, fara coaja

Toate le pasez cu blenderul pana rezulta un sos verde crud, aromat si apetisant. Puteti „regla” gradul de lichiditate mai adaugand ulei. Sare si piper… dupa gust.

Sosul il torn peste toate legumele pregatite anterior, mai adaug si 1-2 linguri de seminte de canepa… si o minunata salata energizanta de primavara s-a nascut in miezul iernii!

Pofta buna!