Unde gasim vitamina B12?


Problematica (!?!) vitamină B12 in dieta vegan (vegetarian total)

Vitamina B12 este o vitamină hidrosolubilă, rezistentă la acţiunea aerului, dar este distrusă de lumină, radiaţia ultravioletă, acizi şi baze. Are cea mai complicată formulă şi totodată cea mai mare moleculă şi masă moleculară dintre toate vitaminele.
- Necesar : 2-3 mcg (micrograme) /zi
- Absorbţia sa intestinală este :
a) Mult redusă de : medicaţia hipocolesterolemiantă (statine şi fibraţi), alcool, pilulele contraceptive, omeprazol, colchicină, excesul de vitamină C şi somnifere ; rezecţiile gastrice îi blochează cuplarea cu factorul intrinsec (care se va produce într-o cantitate cu atât mai mică cu cât rezecţia gastrică a fost mai importantă), rezecţiile ileale ; dulciurile concentrate (zahăr, miere, bomboane, prăjituri, ciocolată, torturi…) şi băuturile dulci împiedică absorbţia vitaminei B12
b) Crescută de asocierea cu vitaminele B6, B9, colina, inozitolul (sursă : consumul cerealelor integrale), potasiul şi calciul
- Sarcina şi alăptarea necesită doze mai mari de vitamină, în timp ce cuptorul cu microunde distruge cam jumătate din cantitatea de vitamină existentă în alimente
- Funcţii :
– constituie un factor de maturare al globulelor de sânge, fiind principalul factor anti-anemic
– stimulează pofta de mâncare
– stimulează sinteza proteică, dar participă şi la metabolismul glucidic şi lipidic (sinteza unor acizi graşi)
– creşte performanţele fizice în special, dar şi pe cele psihice
– scade nivelul seric al homocisteinei, prevenind ateroscleroza şi cardiopatia ischemică. Nivelul său este invers proporțional cu nivelul homocisteinei, o substanță extrem de periculoasă pentru organism (vezi mai departe !)
– are proprietăţi hepato-protectoare, împiedicând acumularea de grăsime în ficat. Factor important în procesele de transmetilare şi participă la formarea metioninei şi a colinei
– esenţială pentru replicarea ADN-ului, fiind implicată în creşterea şi maturarea celulară
– participă la integritatea fibrei nervoase şi a neuronului şi la sinteza tecii de mielină
– determină creşterea memoriei, măreşte puterea de concentrare şi conferă o stare de echilibru psihic
– administrarea intravenoasă a hidroxicobalaminei contracarează efectele otrăvirii cu cianuri

Excesul brusc apărut prin suplimentarea cu fiole (de 50 mcg sau 1000 mcg), creşte riscul de a stimula dezvoltarea anumitor tumori latente existente în organism, de a căror existenţă o anumită persoană nu era conştientă, în vreme ce persoanele cu cancer, dacă iau suplimente cu vitamina B12, sau o iau din surse de origine animală riscă propagarea cancerului aproape întotdeauna de nestăvilit, cât şi risc de a declanşa / accentua eventuale crize de astm bronşic. Nu există însă nici un risc pentru cei care utilizează vitamina B12 de origine vegetală din alimentele menţionate mai jos !
Semne de deficit : stare de oboseală tot mai accentuată, reducerea toleranţei la efort, pierderea apetitului, tulburări de ciclu menstrual, arsuri bucale, limbă depapilată, anemie adesea sesveră, pierderi de memorie, depresie, labilitate psihică, nervozitate, tulburări de personalitate, palpitaţii, miros neplăcut al corpului, amorţeli ale membrelor, dezorientare, greţuri, vărsături, balonări + simptomele creșterii nivelului de homocisteină (!!!)
- Surse : spirulina (recordmenul), drojdie, pâine, polen, soia, malţ, ficat, gălbenuş de ou, rinichi, lapte, brânză, carnea de pui şi de vită, „fructe” de mare.

Din păcate există numeroase „voci autorizate” care în ultimul timp susţin că această vitamină NU ar fi conţinută în alimentele de origine vegetală şi de-aici ideea că alimentaţia vegetarian totală (vegan) ar predispune la carenţe privind această vitamină.
În cele ce urmează voi încerca să combat această susţinere, demonstrând că alimentaţia vegan nu prezintă riscuri, ba din contră, ar fi chiar cel mai sănătos mod de alimentaţie.
(Dacă alimentaţia vegan asociază
- exerciţiul fizic 60’-90’/zi, 5-6 zile/săptămână care să determine creşterea pulsului >100 bătăi/minut şi transpiraţie şi dispnee (gâfâială) +
- consumul a > 2,5 l de apă /zi, dar având în permanenţă urina inodoră şi incoloră +
- culcatul înainte de ora 22, asigurând zilnic între 9-10 ore de somn,
- în lipsa stimulentelor cafeinice, amfetaminice, a băuturilor alcoolice, fumatului, a prăjelilor, alimentelor fripte sau afumate,
…ne vom găsi în faţa celui mai sănătos mod de viaţă, sau mai bine zis a… „secretului longevităţii”) !

1. Argumentul Biblic :
a) Geneza 1,29 : “Şi Dumnezeu a zis : Iată că v-am dat orice iarbă care face sămânţă şi care este pe faţa întregului pământ şi orice pom care are în el rod cu sămânţă. Aceasta să fie hrana voastră.” DACĂ spun că veganul e nesigur sau nu e bun, automat îl voi acuza de incompetenţă (ştiţi pe cine ?) pe… Dumnezeu !!! EL a inventat veganul încă în Eden !!! (Geneza 1.29). Dumnezeu nu ştia / ştie cu ce am funcţiona noi cel mai bine ? Eu mă-ndoiesc ! Alţii însă nu !?! Ce a facut DUMNEZEU 2 versete mai târziu ? S-a intors și s-a uitat la TOT ceea ce a făcut și le-a declarat pe toate ca fiind… foarte bune (Geneza 1,31). Deci și dieta… vegetarian totală sau vegan !
b) Psalmul 104,14 : “Dumnezeu face să crească iarba pentru vite şi verdeţuri pentru nevoile omului, ca pământul să dea pâine…”, deci tot Dumnezeu recomandă veganul. (“Bate şaua să priceapă… !”)
c) Daniel capitolul 1. La 2400 de ani după creațiunea din Eden, profetul Daniel, în primul capitol al cărții sale relatează că a intrat pentru 3 ani în dieta vegan ! După ce însă îl testează împăratul Nabucodonosor atât pe el, cât şi pe ceilalţi 3 prieteni ai săi, ştiti ce le spune acesta ? “Vai de capu’ vostru de extremişti şi de fanatici !!! Sunteţi albi ca peretele de anemici, proşti de tună şi sunteţi deja în căruciorul cu rotile ! Ce să mă mai fac cu voi ? V-aţi facut de tot râsul imperiului babilonian !!!” Aşa le zice imparatul ? Sau le spune tuturor supuşilor săi ca a găsit în tinerii evrei întelepciune de peste 10 ori ca la restul ?
d) Daniel capitolul 4, dar mai ales versetele 32-34 : Pe împarătul Nabucodonosor îl reprimesc slujitorii săi după 7 ani de nebunie, după ce… a păscut iarbă ca boii (Daniel 4.33). NU l-a părăsit mintea, aşa cum s-ar putea crede, printr-un deficit de B12, ci din contră, mintea îi revine şi monarhul este reprimit la palat !!

NU UITAŢI NICIODATĂ : Levitic 11 si Deuteronom 14 au fost date în pustia Sinai unui popor Israel de… împietriţi, dintre care au intrat în ţara făgăduită 2 persoane (din 2.000.000 câţi au ieşit din Egipt !).
Levitic 11 si Deuteronom 14 constituie un MINIM (deci nota 5) de la care să plecăm, şi nu o ţintă maximă pe care să nu o depăşim privind alimentaţia !!! Câți dintre dvs. doriți să aveți o sănătate de nota… 5 ?
Am citit de 24 de ori Biblia şi am aflat un lucru extrem de interesant pe care vreau sa vi-l impartasesc : stiţi că nicăieri Dumnezeu NU recomandă consumul de lactate in Biblie ??? Pentru carne, există derogare, sau mai exact ÎNGĂDUINȚĂ, dar la lactate NU !
A, că se consumau produse lactate, asta e alta poveste, dar DUMNEZEU nu a poruncit asta niciodată şi nicăieri ! Era un obicei preluat de la neamurile din jur sau moştenit de la patriarhi.
…şi ştiţi că lactatele sunt DE DEPARTE mai periculoase pentru sănătate decât carnea ?

2. Argumentul ştiinţific medical :
a) Cel mai mare fiziolog roman (acad. Baciu de la Cluj) în cartea sa “Fiziologie” de 1971 şi ulterior reeditată 1977 spune la pag. 255 că vitamina B 12 există în pâine, la un nivel de 1 mcg (microgram) / 100 g pâine (iar la un necesar de 2-3 mcg (micrograme)/zi acestea vor fi acoperite din 200-300 g de pâine). În aceeaşi carte la aceeaşi pagină, reputatul academician afirmă că “vitaminele B se găsesc în proporţie de 85% în alimentele de origine vegetală”. Eu înţeleg de-aici că şi B12-le !
b) În cartea “Spirulina” editată de Firma Hofigal se afirmă ca Spirulina este prezentată ca fiind recordmenul în vitamina B12, având o concentraţie de 2 ppm (părţi per milion), ceea ce înseamnă că la o doză de minim 2 grame recomandate / zi am obţine NUMAI DIN ACEASTĂ SURSĂ 4 mcg de B12
c) Mai sus v-am scris de Spirulină, dar toate algele marine (deci şi Chlorella şi Laminaria…) contin B12, nu cât Spirulina, dar conţin !
d) În cartea “Tratamentul bolilor prin legume, fructe şi cereale”, carte care a ajuns la ediţia a IX-a, reputatul dr. francez Jean Valnet, afirmă că B12 există în granulele de polen

Însa de unde apare “problema” vitaminei B 12 ?
1) Spre deosebire de alte vitamine a căror necesar este în miligrame (mg), necesarul, dar şi conţinutul acesteia este în micrograme (mcg) şi astfel este mult mai greu de dozat şi identificat în produsele alimentare !!!
2) Dacă oamenii vor trece la vegan, credeţi că aceştia vor mai face…
- CANCER ? VEGANII NU FAC CANCER !!! NU cumva să uitati asta !!! Prof. Mecinicopschi chiar a afirmat recent în cursul unei emisiuni televizate că există studii serioase în acest sens !
- Hipertensiune arterială, cardiopatie ischemică, probleme legate de nivelul crescut al colesterolului sangvin etc. ! Adio acestor boli !
- Ce s-ar întimpla în acest caz cu companiile farmaceutice şi cu doctorii ??? La noi nu vă gândiţi ?
Veganii vor ajunge, DACĂ nu-i calcă maşina, aproape sigur centenari !!! Păi statul cât le va plăti ăstora pensii ???
3) La Fiziologie, în anul II de facultate am învăţat că vitamina B12 se produce în intestinul gros (colon) al omului de către flora microbiană de fermentaţie, dar care se poate absorbi chiar din colon, în ciuda moleculei sale enorme (ca mărime)
4) Stocul hepatic de B12 se termină teoretic după 3 ani în lipsa aportului. Astfel, dacă o persoană ar fi vegană 95-97% din timp, se susţine (de către adepţii anti-veganismului) că ar exista riscuri importante pentru sănătate ca de pildă :
a) apare o anemie cumplită
b) apar demielinizări ale căilor nervoase cu riscuri majore de paralizii, adesea ireversibile + tulburări de echilibru și de conducere a influxului nervos
c) risc major de osteoporoză
d) risc major de boli cardio-vasculare : infarct miocardic, accident vascular cerebral
e) risc major datorat creşterii coagulabilităţii sângelui cu posibilitatea de formare a cheagurilor în vasele sangvine
(ultimele 3 adică punctele c-e din cauza nivelurilor ridicate ale homocisteinei !)

Citeva exemple din lumea animala care vorbesc de la sine :
a) Cel mai mare animal de pe Pământ – balena – este vegană ; consumă exclusiv fito-plancton
b) Cel mai mare animal terestru – elefantul – este şi el vegan. Ştiaţi că un elefant este capabil să alerge cu 30-40 km/h timp de 3-4 ore neîntrerupt ?
c) Cel mai longeviv animal terestru este reprezentat de o specie de broască ţestoasă care trăieşte la grădina zoologică din Sidney Australia, fiind atestată documentar din 1776. Ştiţi ce mănânca aceasta ? Salată !
d) Cel mai longeviv animal domestic şi totodată cel mai de povară animal de pe lângă casa omului, a cărui dandură şi tub digestiv seamană ca 2 picături de apă cu ale omului este… calul ! Ce mănâncă un cal ? Circulă şi un proverb în limba romăna : „mânci calule… carne, lapte, brânză, ouă ?”
e) Cel mai rapid animal domestic este… iepurele ! Ruda sa sălbatică poate ajunge la 72 km/h, fiind la rându-i vegetarian total ;
f) Cel mai rapid animal de pe Terra este însă ghepardul, care poate alerga cu 145 km/h ! Însă meniul favorit al acestuia este reprezentat de către gazela Thomson. Ştiaţi că din păcate pentru ghepard, tot a 5-a tentativă de prindere a gazelei reuşeste ? Adică de 4 ori scapă gazela şi doar 20% dintre tentative reuşesc ? Motivul ? Dacă ghepardul aleargă cu 145 km/h, cu cel putin 145 km/h aleargă şi gazela ! Ce se întâmplă însă după 3 minute de 145 km/h ? Ghepardul este frânt de oboseală, zăcând la pământ fără putere, între 90-120 minute, în vreme ce gazela… paşte (carne, lapte, brânză şi ouă ?) ca să aibă vitamina B12 pentru o nouă alergare !?!
g) Fostul recordmen mondial al probei de 100 m plat (Carl Lewis) este vegetarian total de >20 ani şi se antrena cu un cal la galop !

3. (contra-)argumentul homocisteinei : un nivel scăzut al B12 determină întotdeauna creşterea concentraţiei din sânge a unei substante de 9-11 ori mai periculoase decât colesterolul (mă refer aici la homocisteină), substanţă care determină printre altele : înfundarea drastică a vaselor de sânge (risc de infarcte la inimă, creier etc), osteoporoză, creşte drastic coagulabilitatea sângelui cu formarea de cheaguri în torentul sangvin, şanse crescute de apariţie a bolii Alzheimer… Eu sunt special de 9 1/2 ani vegan ca să demonstrez netemeinicia acestei ”teorii” false a deficitului de B12

4. Argumentul celui mai tradus autor american al tuturor timpurilor (E.G.White în cartea sa „Dietă şi hrană”) : “Legumele, fructele, cerealele şi seminţele reprezintă dieta aleasă pentru noi încă de la început de către Creator”

5. Argumentul etnic : Călugarii shaolin, care cu rare excepţii trec de 100 de ani şi care la asemenea vârste sunt maeştrii ai artelor marţiale sunt vegani din totdeauna şi înca crudivori !!! Aşa-i că le lipseşte B12 !?! Firește că nu ! Călugării tao și Hunzii sunt tot vegani și la rându-le sunt centenari ! Așa-i că le lipsește vitamina B12 ?

6. (contra-)argumentul autorului acestui material : sunt VEGAN de pe 15.12.2000, >97% din timp, deci de >9 ani şi NU prezint nici una dintre manifestările enumerate mai sus, unul dintre motive fiind şi acela de a demonstra completa netemeinicie a afirmaţiei că dieta vegan ar fi carenţată în această vitamină !
Personal am cea mai buna condiţie fizică pe care-am avut-o vreodată ! Fac mişcare de întreţinere care constă în :
- 5 zile/săptămână între 400-500 de flotări/zi +
- 5 zile/săptămână între 150-200 genoflexiuni/zi +
- sunt capabil să merg în ritm mediu (20 km/h) > 50 km neintrerupt cu o bicicletă performantă, fără a avea febră musculară a II-a zi
În acest moment NU sunt anemic, nu sunt paralizat, nu am suferit vreun infarct, nu am osteoporoză !!! …şi nici nu am perspective !

Alte consideraţii :
- Personal voi combate ori de cite ori voi putea teoria aberantă a “lipsei de B12 la vegani”, teorie infirmă, din nefericire / nenorocire susţinută tot mai pe larg în ultimii ani de tot mai mulţi medici neinformaţi !!! Eu nu-L pot face pe Dumnezeu incompetent ! Daca alţii pot, e problema lor !
- Însă DACA o persoană suferă de gastrită atrofică, sau dacă i s-a rezecat (tăiat) 2/3 sau 3/4 din stomac printr-o operaţie (de ulcer gastric/duodenal, cancer etc.) sau suferă de anumite parazitoze intestinale, DOAR ATUNCI există riscul apariţiei unui deficit de vitamină B12. De ce ? Foarte simplu : stomacul produce o substanţă (“factor intrinsec”) care leagă vitamina B12 şi face ca aceasta să se absoarbă din intestinul subţire. DACA stomacul a fost rezecat, substanţa respectivă fie nu se mai produce, fie se produce într-o cantitate insuficientă, iar absorbţia vitaminei B12 va avea ASTFEL de suferit !
- Sfat personal : faceți un sondaj de opinie printre :
a) persoanele care stau lună de lună la cozi interminabile la farmacii pentru a-și lua medicamentele de pe rețetele compensate și gratuite ! Câți dintre aceștia sunt vegetarieni totali ? Răspuns : nici unul !
b) persoanele care sunt internate pe secțiile de cardiologie cu infarct miocardic, cardiopatie ischemică, arteriopatie obliterantă, hipertensiune arterială ! Câți dintre aceștia sunt vegetarieni totali ? Vă spun eu : nici unul !
c) persoanele care sunt internate pe secțiile de neurologie cu accident vascular cerebral ischemic / hemoragic ! Câți dintre aceștia sunt vegetarieni totali ? Răspuns : nici unul !
d) persoanele care sunt internate pe o secție de oncologie cu diverse localizări tumorale, limfoame sau leucemii ! Câți dintre aceștia sunt vegetarieni totali ? Răspuns : nici unul !
Oare aceste aspecte și dovezi clare să nu fie oare suficiente pentru a ne îndrepta spre dieta lui Dumnezeu ?

Vă doresc numai bine şi sănătate şi… aveţi încredere în Dumnezeu, căci El ne-a facut şi tot El ştie cel mai bine cu ce am funcţiona cel mai bine !
Dr. Mărginean Călin

articol preluat de la: http://altamed.wordpress.com/articole-de-la-dr-marginean/

7 thoughts on “Unde gasim vitamina B12?

  1. Felicitări domnului Mărginean. Sunt vegetariană de doi ani și pot afirma cu tărie că aceasta este dieta ideală. Viața mea s-a schimbat, fața mea este mai tânără și mai lucioasă, am greutatea ideală, deși am peste 40 de ani. Se poate! Totul depinde de voința noastră. Doamne ajută.

  2. Multumim pentru informatii. Ne sunt atat de necesare. Eu sunt relativ lacto-vegetariana de 5-6 ani, nici nu mai stiu de cand, caci am facut o trecere lina fara sa imi propun nimic. Fiica mea de 15 ani, este lacto-vegetariana stricta de 1.5 ani. Ea imi reproseaza ca am fortat-o, mica find, sa manance carne… A refuzat-o permanent pana la gradinita, cand a acceptat-o ca sa fie ca si ceilalti copii, cred. Eu am insistat sa-i introduc carnea (cand avea un an, precum se recomanda), deoarece nu stiam cu ce sa o inlocuiesc ca ea sa se dezvolte bine fizic, emotional, neurologic/mental.
    Eu azi am dat de blog, cautand info despre B12, in care mi-am descoperit o carenta, pornind de la o scadere de memorie, de acuitate vizuala, si de la oboseala. Acum un an am trecut de la spirulina la chlorella, caci unele surse considera ca chlorella este mai indicata daca se doreste a se scapa de candida.
    Daca aveti informatii mai noi, as aprecia sa imi trimiteti / adaugati la blog. Caut eroarea care a dus la carenta de B12
    Zi minunata va doresc
    Multumesc

    • Draga Ela, sunt tot felul de dezbateri si opinii pe tema vitaminei B12. Unii specialisti spun ca nu exista in regnul vegetal, altii spun ca nu-i asa, ca e continuta ba de spirulina, ba de alte alge… Ultima opinie gasita de mine e ca B12 este produsa in fiecare organism animal (deci si in corpul uman) in zona dintre imbinarea colonului cu intestinul subtire. Eu personal nu stiu ce sa mai cred, deocamdata nu am gasit niciun studiu care sa ma edifice. Eu nu cred in orice se spune, daca nu intru in posesia unui studiu relevant si efectuat de cercetatori cu reputatie. Se spune mult pe internet, nu totul este ok. Trebuie sa avem discernamant si sa ne asiguram ca ajungem la surse sigure de informatie. Ori sursa noastra, a tuturor, este cercetatorul care lucreaza tacut in laborator, facand diferite experimente. La ei trebuie sa ajungem. Din pacate, daca nu suntem atenti ce informatie promovam, ne putem face vinovati de perpetuarea unor mituri.
      ce fac eu referitor la B12? in primul rand nu ma mai stresez si imi fac o analiza anuala de sange si verific nivelul B12. Si mananc cam 5-6 oua pe an :-)

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s